Hoe kun je met 10 vingers typen? Of hoe neem je correct de telefoon op? Na de opleiding Assistant Business Services ondersteun je collega's op een kantoor. Dat kunnen allerlei soorten kantoren zijn: bij verzekeraars, makelaars, banken en fabrieken – maar ook de gemeente of de provincie. Je leert een mail schrijven en ze op een correctie manier in het archief stoppen. Ook leer je telefoongesprekken voeren. Je oefent hoe je gasten kunt ontvangen op kantoor. Andere lessen gaan over het werken met de computer; je moet dingen kunnen opzoeken en nette e-mails verzenden. Ook krijg je handigheid in de apparaten op kantoor, van koffiezetapparaat tot het kopieerapparaat en van de papierversnipperaar tot de telefooncentrale. Recent zijn de opleidingen MBO Medewerker (financiële) administratie en MBO Medewerker secretariaat en receptie opgegaan in de opleiding Assistant Business Services.
Als Assistant Business Services zit je op kantoor. Je ondersteunt een of meerdere collega's. Je neemt voor hen de telefoon op, plant afspraken, vult formulieren in en ontvangt bezoekers. Een receptioniste print of kopieert documenten, houdt bij welke post binnenkomst (papieren post of e-mails) en bewaart de belangrijkste dingen in het archief. Als jij iemand bent die altijd alles tot in de puntjes wil verzorgen, altijd denkt aan ieders verjaardag en makkelijk met jan en alleman een praatje aanknoopt, dan zou dit weleens een heel geschikt beroep voor jou kunnen zijn. Als Assistant Business Services kun je aan de slag bij op de financiële afdeling van een bedrijf of organisatie. Je krijgt te maken met rekeningen die betaald moeten worden door het bedrijf, bijvoorbeeld na het inkopen van nieuwe computers. Aan de andere kant verstuur je rekeningen voor diensten of producten die jouw bedrijf geleverd heeft. Al die transacties moeten worden gecontroleerd: als er een glazenwasser is ingehuurd, moet iemand de uren die hij voorgerekend heeft goedkeuren. Je voert de facturen in een boekhoudprogramma, archiveert de documenten en zorgt ervoor dat rekeningen voor goedkeuring op het bureau van de juiste persoon belanden. Goed communiceren is dus belangrijk, en je moet ook niet schrikken van het werken met computers en verschillende softwareprogramma's.
Voor de medewerker in de financiële administratie zien de stagekansen er volgens het SBB redelijk uit. Er is geen tekort en ook geen overschot aan stageplekken op administratieve afdelingen. Omdat verschillende opleidingen zijn samengevoegd in deze nieuwe opleiding, kan het lastig zijn om een stage te vinden, omdat bedrijven de nieuwe naam van de opleiding niet kennen. Begin in ieder geval zo vroeg mogelijk met het zoeken naar een stage, want anders zorgt het mogelijk voor studievertraging.
Er zijn heel veel vacatures die passen bij de opleiding Assistant Business Services. Daarom kun je nu nog heel makkelijk een baan vinden als je klaar bent. Volgens onderzoekers nemen in de toekomst robots en computers het administratieve werk over. Hierdoor wordt op dit moment een groot deel van de huidige mbo-administratie studenten nu opgeleid voor werk dat verdwijnt.
Heb jij interesse in deze mbo opleiding-administratie op niveau 2? Dan moet je voldoen aan de juiste toelatingseisen. Check hier wat precies de toelatingseisen zijn voor deze opleiding. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Voor de BBL-variant heb je een arbeidscontract nodig van een werkgever.
Binnen deze niveau-2 opleiding zit een keuzedeel. Hiermee kun jij je verdiepen in een bepaald onderwerp en maak je kennis met je toekomstige beroep op de afdeling administratie. De mbo instelling heeft samen met bedrijven bekeken welke keuzedelen goed bij deze mbo opleiding passen. Kies bijvoorbeeld voor Digitale vaardigheden basis, Logistiek in het MKB, Solliciteren, Financiële administratie of voor Rekenen.
Na de opleiding ben je in staat om het telefoonverkeer van een bedrijf te regelen. Ook kun je bezoekers en klanten ontvangen en opvangen. Naast deze werkzaamheden verzorg je ook de administratie van een bedrijf en ben je het hart van de organisatie. Als je klaar bent met deze mbo opleiding, dan kun je bijvoorbeeld op de afdeling financiële administratie gaan werken als:
Sadiye
Ik wil extra informatie over die cursus Kostentijd en kan ik die cursus volgen kn Eindhoven..
Daisy Schoonheim
Ik zoek een locatie waar ik BBl kan doen in secretariaat en receptie kan doen niveau 2
daan
jullie zijn geen goeie school aleen roc west
jessica
Wat krijg je allemaal op de toets?
Opleidingsdomein: Economie en administratie
Niveau: 2 (basisberoepsopleiding)
Duur opleiding: 1 tot 2 jaar
Leerwegen: BBL en BOL
Lesgeld 2024-2025: € 1.419,- (BOL) of € 295,- (BBL), publieke school
Crebonummer: 25724
Oude naam kwalificatiedossier: Administratief medewerker, Ondersteunende administratieve beroepen
Oude naam opleiding: Bedrijfsadministratief medewerker, Telefonist/receptionist, Secretarieel medewerker, Medewerker secretariaat en receptie, Medewerker (financiële) administratie
Taal opleiding:
Stagekans opleiding:
Baankans na diploma:
SBB, februari 2024
← Terug naar MBO Rechten en Administratie opleidingen
Ben jij van plan om in september te beginnen met een recht of administratie opleiding? Dan is het goed om te weten, hoe jij moet aanmelden voor een mbo opleiding.
Ben jij benieuwd wanneer de voorlichtingsmomenten zijn van de recht en administratie opleidingen? Op een speciale pagina kun je alle open dagen in het mbo vinden.
Studeren is soms prijzig. Maar als je 18 of ouder bent, dan kun je studiefinanciering ontvangen voor het volgen van een mbo voltijdopleiding. Heb jij recht op stufie?